Pages

nombor bertuah anda

Ads 468x60px

rakan-rakan terhebat

Sunday 7 August 2011

tak sedar diuntung!!!

let we go to another story..
new entry new story new way new person.. ???? orang baru?? hahaha
bukan lah, ni ha, aku dah tukar cara penulisan aku, sebab kena komen dengan member aku. haha,, thank sebab tegur,,

ok, kita start dengan entry yang baru, apa yang korang nak tau tentang cerita aku kali ni? haha,
sebenarnya aku masih mencari tajuk, dalam aku mencari tajuk ni, aku boleh la berfikir sikit2, dan dalam aku berfikir, dapat lah aku idea yang baru, wahaha, apa ya aku nak wat dalam entry aku kali ni?

<---------karangan diatas hanya pembuka cerita, ^.^...

ok, korang pernah tak dengar pasal manusia yang xsedar diuntung?
wah wah wah, untung la bak kata orang zaman sekarang ni kan,, hahaha,,
mana tak untung nya, diorang ni lebih kepada tak reti bersyukur dengan apa yang diorang dapat, or apa yang orang bagi tak kesah lah orang bagi tu dari segi barang atau dari segi pertolongan.

sebenarnya diorang ni tak pernah cukup kasih sayang la, betul tak? aku rasa macam betul la. yela, mana tak nya, cuba korang bayangkan eh, orang dah bagi pertolongan, bagi apa yang diorang perlukan, bagi suprise, bagi macam2 la yang diorang nak kitabagi kat diorang bagi diorang puas, tapi last diorang nak lagi. kita ni sebagai kawan perlu paham la, diorang ni nak kan kasih sayang sebenarnya, diorang nak lagi tu maknanya diorang nakkan perhatian kita la tu. betul tak?

tu kira ok la  kalau dia orang just minta lagi, but ade kes yang orang dah bagi pertolongan, korang tau apa yang diorang cakap?
"ni tolong ke nak perhatian aku ni?"
"reti ke tak buat kerja ni?"
"kemas rumah pun tak reti!!"
"nak tunjuk rajin la tu."


dah lah menumpang, tak reti nak berterima kasih, sial lah, puih!!!!
aku bukan nak marah siapa2, tapi paham2 lah kalau ada yang terasa diri diorang macam ni, just korang paham2 lah erti sebenar kehidupan.(jgn sampai aku kerat kau 18 baru kau tahu erti penyesalan!!)
 orang lain ada jugak benda nak buat, bukan nak tolong kau sepanjang masa or nak bagi kau kesenangan sepanjang masa. 
pandai2 lah kau rasa apa yang orang lain rasa, apa yang orang lain nak, orang lain perlukan. kau tau tak yang kau telah membuatkan orang lain bertambah kerja dan tak pernah nak amik peduli perasaan orang lain?

emmm,, ni ada lah satu kesah yang aku nak kongsikan ngan korang, ok, ceritanya bermula....
pada zaman dahulu.... stop2,, tak perlu sangat lah macam zaman purba kala, haha.
aku rasa korang pun tahu kot perli style macam ni,
"barang kita memang untuk orang lain"
(barang ni kita taknak pun bagi kat orang lain, tapi orang tu suka hati je pakai)
tapi bukan tu yang aku nak cakap, aku nak ubah2 sikit.
"barang bersama tak reti nak jaga"
(barang ni perlukan penjagaan bersama, tapi dia tak lansung jaga)

benci gila2 la sial,,,,,
mana tak nya, korang bayangkan lah, barang yang kita sepatutnya jaga bersama, dia buat halai balai, pastu kalau barang tu rosak, tau lah pulak nak marah,, memang ef yu si kay!!!!!,,,
 sambung cerita yang aku nak cerita tu,

adalah sorang mamat ni, yang mana mempunyai sahabat dan singgah atau menginap disebuah ostel, ostel dude,, not hotel, that mean tu adalah menetap. kalau da menetap, kira semua yang perlu dijaga dalam rumah tu adalah hak bersama, ni tak, mamat ni agak bajet, agak poyo, agak menganggap diri dia adalah king of the house, keluar masuk rumah macam tak ada apa2 yang perlu dia amik tau. tau tak perkataan apa yang sesuai untuk diorang? lancau!!!
nak dijadi kan cerita, suatu hari tu, mamat ni adalah perlawanan rugby, wow, hebat bukan? boleh la. then dia balik je dari kolej siap2 nak pergi main rugby, then dia balik, siap2 terus keluar. tak bagi salam, masuk diam2,  buat macam dia sorang je tinggal kat rumah tu,"memang patut la kau tu dipinggirkan". sebab tak reti nak bergaul.
lepas tu, dia pergi lah bermain rugby tu.

pergh!!! hebat bukan? korang tau kan, kalau main rugby ni bukan nya macam main batu seremban. ??? memamg lain lah kan. hahaha
korang bayangkan la, dah waktu tu hujan, padang berlecak, then korang tahu lah macam mana badan diorang, baju diorang, kaasut diorang, dah lah perlawanan rugby ni macam kerbau menyondol je, so kalau dah kotor baju tu, diorang bukan kesah. sambung cerita balik, dia pun balik lah dari perlawanan. sebelum dia balik tu, hotel@ostel yang dia menginap tu dah dikemas sebersih bersihnya oleh kawan2 dia. korang kalau rumah kotor lepas korang kemas apa korang rasa? tambah lagi orang buat kotor.
bila je dia balik rumah, dengan kotor masuk terus pergi ke bilik air dengan berkasut. apa korang rasa? pergh!!!
tak cukup panas lagi, lepas je dia mandi apa semua, pakaian dia, kasut dia, sume dia cepuk kat bucu bilik air. 
dah lah rumah kotor, baju main cepuk sesuka hati, grrrrrrrr!!!! disebabkan kawan2 dia baik, biarlah.. then malam tu, boleh lak dia bantai keluar then dia boleh cakap,
"aku tido rumah member aku malam ni"
mesti korang tertanya2 kan, sapa yang kemas rumah tu balik, sapa yang kutip baju kat dalam bilik air tu. tak ada sapa2 pun. sebab terlalu panas. memang dasar celaka!!!!  akhirnya baju, kasut, seluar die tu ke----------->>>>

sapa la tak bengang kan!!!!

kita berbalik kepada "manusia tak sedar diuntung". kalau nak kita kaitkan cerita ni, agak susah, tapi ini lah, manusia sekarang ni tak sedar, diorang mempunyai kawan dan orang yang setia membantu diorang, tapi terlalu susah nak diorang cakapkan "terima kasih". kita sepatutnya bersyukur dengan segala yang kita perolehi lah weh!! kalau nak ceritakan tentang betapa tak sedar untungnya korang, terlalu banyak, so, apa2 pun yang korang buat, fikir lah orang sekeliling k?,, hidup saling membantu adalah sesuatu yang amat bernilai. betul tak? ok lah, sampai sini jelah entry aku kali ni. ni sebanarnya nak tunggu berbuka punya pasal, tu yang kepala pikir macam2, last2 keluarlah entry ni. haha,, k la,, hope korang semua terhibur membaca entry aku yang tak berapa nak best ni. see yeah... ^.^


selamat berbuka,, hahaha=P

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...