nombor bertuah anda

Ads 468x60px

rakan-rakan terhebat

Saturday, 10 August 2013

mulut longkang

selamat pagi, 
 yo, sup!! haha..

assalamualaikum. 
hai kawan2 yang dirahmati Allah, 

bismillah..

moga setiap penyampaian yang disampaikan dapat memberi manfaat untuk para pembaca. 

dah lama tak meng'update' macam ni jadi dia, jadi BATAK, haha. baru malam tadi buat entry baru ni dah buat lagi. banyak idea aku? tak lah, aku nak merepek meraban, dan menyuka hati aku la. hahahahahaha. 

okay dah. aku just nak cakap mengenai mulut. 

"kerana mulut badan binasa" 

pernah dengar kan peribahasa tu?
kalau yang ni...

"tanam tebu di tebi bibir? "

haha, merapu! 

okay, balik ke tajuk, mulut? apa kena mengena dengan mulut? oh, mulut seksi, bukan, itu bibir, mulut ni kebanyakkannya busuk. sebab memang lumrah, bila kita makan banyak sangat, pastu masukkan bende tak patut macam asap dalam mulut, korang tau kan macam mana bau mulut orang tu kan? 

dah menjadi lumrah, mulut sentiasa BUSUK, walau kau dah gosok, macam ni la, kau tak percaya, kau pergi bau mulut semua orang yang kau kenal, kalau ada yang wangi, bagi tau aku. aku bagi RM1. okay? 

cerita pasal busuk nya mulut ni, betul jugak sabda nabi, kurangkan bercakap, banyakkan ibadah, senyum selalu. 

Muhammad SAW bila bercakap, semua nya dari Allah, dan Allah maha mengetahui. 

saidana Ali r.a cakap, bila kita banyak bercakap, kita akan banyak buat salah, bila kita banyak buat salah, kita banyak buat dosa, bila kita banyak buat dosa, api neraka tempat nya. 

apa kena mengena mulut dengan dosa? 

okay, kau perasan tak, setiap apa yang kita tuturkan belum tentu semuanya betul, paling tidak kita akan selitkan sedikit, walau hanya sedikit iaitu 'penipuan', percaya tak? okay, nanti korang muhasabah diri, tengok balik. 

aku pun seorang yang boleh di cakap kan yang banyak bercakap. betul. 

aku banyak bercakap sebab aku jenis susah nak diam, bila jumpa kawan-kawan la. haha. kalau dah orang tak kenal tu, nak bercakap apa benda nya. kenal pun tidak.

yang kita banyak bercakap dengan kawan kita, dan bila kita cakap tak betul, terasa tak kawan kita, tu baru tipu sikit, korang bayang kan yang bawak mulut kehulu kehilir tu, korang rasa la kan, orang dengar sakit hati tak?

bila kita jaja masalah orang, bawak kesana kesini, kau rasa orang akan percaya kat kita bila nak luahkan perasaan dia atau masalah dia? secara jujur aku cakap, TAKKAN PERCAYA dah. bweek!! 

lepas tu agak-agak dia nak kawan dengan korang lagi tak? terpulang dekat dia la. kan? hurm..

jemah: jenab, kau tau tak, anak jarah masuk umah orang?
jenab: yeke? bila nya?
jemah: dua hari lepas, dia masuk secara diam. lepas tu kena tangkap. kau hati-hati la jenab oi.
jemah: kesian kan keluarga dia. macam mana la anak dia boleh jadi macam tu.

ha, ni la gosip yang aku menyampah sangat. korang rasa, cara dia betul tak?

betul? betul la sangat, macam takda cara lain je nak cakap berhati-hati. 
tu nasib baik lah si jenab tu kesian dengan keluarga dia, kalau tiba yang jenab ni tak tau apa2, dah dia pulak pergi menyumpah, "apa teruk beno anak si jarah tu? mak bapak dia tak reti ajo anak ke?"
 
kan dah senang je dapat dosa free, fitnah tu lebih berat dosa dia dari membunuh, jadi kenapa buat? hurm, tak paham. sebab aku pun masih bersisa dalam diri ni.

biarlah benda dah lepas tu kita lepaskan, takda apa nak diingatkan, sebab yang lepas tu pengajaran, bukan nya penghinaan.

bayang kan kita ditempat orang yang kita bawak mulut tu. ya Allah, sakit dia Allah yang tahu.

jadi kat sini aku nak buat kesimpulan, kita ni tak sempurna pun, kau pakai bedak terayaki ke, puspamina ke, bedak apa tu, tanaka eh? ha, tanaka ke, bila Allah cakap kau tak sempurna, tetap kau takkan sempurna sampai bila-bila.

muhasabah diri jom. banyak kan la menangis dalam ingat mati, dari ketawa yang kau anak mati lambat. 

okay. selamat beramal kawn-kawan..

assalamualaikum.

hari2 raya aidilfitri

assalamualaikum..

ramadhan hanya sebulan, hari raya hanya sehari, ibadah dilakukan biar berpanjangan, istiqomah la setiap hari.-imam ismail- 

okay guys, lama sangat aku tak update blog aku ni. haha. tup tup muncul time2 raya ni. haa, aw cak aw cak. macam main cak2 lak. hoho..

sebenarnya aku tak banyak benda nak menulis, idea banyak, tapi tangan ni terlalu malas untuk menaip. ni pun sebab ade internet dan terasa nye kerajinan datang. 

"selamat hari raya dan selamat berpuasa."

okay dah lambat dah. haha. tapi ade kau kesah? lalala..
korang pernah dengar kisah si tanggang yang kene sumpah jadi batu tu kan? aku tak nak pun cerite pasal tu. ni pasal hari raya, haha. 

bukan apa, selama aku hidup, hanya sekali, aku pernah nampak seorang yang kurang upaya, dia seorang pelajar, dia seorang muslim, dia seorang lelaki, dan dia seorang yang TABAH. tau sebab ape aku cakap dia tabah? maklum lah, kita ni manusia, bila nampak orang tinggi dari kita mula la, putus asa la, tak puas hati la, apa la, bagai la, puih. (aku pun sama) 

walau pun jalan tidak teratur, kaki tidak sesempurna kita, terencot2, tapi, aku tahu, keazaman seorang yang bernama hamba Allah, pasti kuat. 

budak ni budak kolej aku, aku puji dia sangat2 sebab aku tak rasa yang kita ni sama dengan dia, Allah sayang kita, tapi, Allah sayang dia lebih, Allah bagi dia tak mampu aktif sekarang dan korang tahu, syurga untuk dia.( insyaAllah ini doa untuk dia)

adalah satu hari ni, dalam bulan puasa, masa kelas masih tak bercuti lagi. masa tu nak lehoq( zohor cakap kedah), aku siap la amik wuduk dan tunggu la orang nak solat berimam, bila solat berjamaah ni, pahala dia kan 27 kali ganda dari solat sorang2, pastu bulan ramadhan pulak di tingkat kan 70 kali ganda, ya Allah, kau taknak lagi? 

okay, balik kat cerita asal, masa tengah tunggu tu, aku tengok budak ni masuk, dengan terhencot2 dia, dengan berstokin, amik kerusi kat belakang, tarik bawak masuk saf, solat. 

wow, tetiba aku sebak. dalam hati aku ada taman ke apa? woi, aku nak cakap kat sini, dia tak amik wuduk, dia datang solat dalam duduk atas kerusi, lillahi taala. 

orang macam ni, dia jaga wuduk dari rumah, dia solat walau pun dia kurang upaya. dia buat sebab dia percaya, balasan Allah setiap apa yang baik dikerjakan lillahi taala.

nampak? kau rasa kita yang sempurna ni mampu istiqomah macam tu? mampu kekal berwuduk macam tu? 

seorang yang solat, seorang yang paham  hukum Allah, dia pasti kerjakan kewajipan yang lain, tanpa disuruh, dipaksa. kita mampu? 

ramdhan dah lepas dah, ni tgh aidilfitri. rasa-rasa la kan, lepas ni ibadah yang kita lakukan tu jadi istiqomah tak? kau rasa? aku tak boleh rasa, sebab aku lidas ni, haha. 

kita muhasabah diri kita, kita tengok, kita ni dah cukup ke amalan untuk kita masuk tempat yang indah yang kekal abadi? 

dah la, aku nak tido, entri ni agak bosan, so maaf habis kan masa korang dekat sini. selamat hari raya, maaf zahir dan batin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...